Roadmap stap 2

1
2
3
4
5

Stap 2: Stel doelen voor het komende jaar.

Je weet nu wat de gewenste situatie is. Om die te bereiken, is het belangrijk om doelen te stellen. Maak deze zo concreet mogelijk. Vervolgens bepaal je welk doel wanneer behaald moet worden.

Doelen voor het komende jaar stellen

Je weet nu wat de gewenste situatie is. Om die te bereiken, is het belangrijk om doelen te stellen. Maak deze zo concreet mogelijk. Vervolgens bepaal je welk doel wanneer behaald moet worden. 

Waarom doelen stellen?
Door concrete doelen te stellen, wordt de voortgang van je plan meetbaar. Bepaal samen de volgorde van de doelen. Wat moet wanneer behaald zijn? Zo weten jij en je teamleden wat er van jullie verwacht wordt.

Zorg ervoor dat de doelen realistisch zijn. Niets is zo fijn als tussentijdse doelen afvinken en voorlopige resultaten delen! Zo blijft iedereen gemotiveerd.

Doelen formuleren

Je kunt doelen formuleren met de SMART-methode. SMART is afkomstig van de woorden: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Het opstellen van een SMART-doel helpt je om je doel helder en concreet te maken. Door je doel concreet te maken, vergroot je de kans om het doel te behalen. 

2 voorbeelden van SMART-doelen

  • Voorbeeld: draagvlak (V)VAR vergroten

    Om het draagvlak van de (V)VAR (adviesraad of stafbestuur) te vergroten, richt de adviesraad/stafbestuur vóór 2 december een klankbordgroep op die bestaat uit minimaal 10 personen. Zij komen 1 keer per maand digitaal samen om agendapunten van de adviesraad/stafbestuur te bespreken. 

    • Specifiek: Het doel is duidelijk: het vergroten van het draagvlak van de (V)VAR door het opzetten van een klankbordgroep. 
    • Meetbaar: Je kunt het meten aan de hand van het aantal personen in de klankbordgroep (minimaal 20) en de frequentie van de bijeenkomsten (1 keer per maand). 
    • Acceptabel: Het doel lijkt haalbaar en in lijn met de werkzaamheden van de adviesraad/stafbestuur. 
    • Realistisch: Het opzetten van een klankbordgroep en het organiseren van maandelijkse bijeenkomsten is een haalbaar doel, afhankelijk van de beschikbare tijd en middelen. 
    • Tijdgebonden: Er is een duidelijke deadline gesteld: vóór 2 december. 
  • Voorbeeld: betrokkenheid team vergroten

    Om de ervaren betrokkenheid van ons team bij de teamdoelen te vergroten, richten we als team samen met onze leidinggevende bij het volgende teamoverleg op 12 mei een werkgroep op. Deze bestaat uit minimaal 3 personen. Binnen 3 maanden hebben zij ons gezamenlijke teamdoel omgezet naar 2 concrete actieplannen met stappen waar we als team aan kunnen werken. We meten de betrokkenheid in het team voor en na de actieplannen met een vragenlijst.

    • Specifiek: Het doel richt zich op het vergroten van de ervaren betrokkenheid van het team bij de teamdoelen en het opzetten van een werkgroep. 
    • Meetbaar: De betrokkenheid wordt gemeten met een vragenlijst, en de werkgroep levert twee concrete actieplannen op. 
    • Acceptabel: Het lijkt haalbaar voor het team om samen met de leidinggevende een werkgroep op te richten. 
    • Realistisch: Het opzetten van een werkgroep met minimaal 3 personen en het ontwikkelen van actieplannen binnen 3 maanden is een realistisch doel, afhankelijk van de teamcapaciteiten. 
    • Tijdgebonden: Er is een duidelijke tijdslijn: de werkgroep wordt opgericht bij het volgende teamoverleg en moet binnen 3 maanden resultaten opleveren. 

Kies interventies bij je doel(en)

Om je doelen te bereiken moet je in actie komen. Een interventie is een actie of een aantal acties die je kunt uitvoeren om een probleem aan te pakken of een situatie te verbeteren. Vanuit onderzoek heeft het Landelijk Actieplan Zeggenschap 10 interventies geformuleerd die kunnen helpen bij het versterken van zeggenschap op verschillende niveaus. 

Het is aan jou om te bepalen welke interventies het beste passen bij je gestelde doel. Voor iedere interventie zijn weer concrete acties te bedenken om resultaat te bereiken. Bedenk samen met anderen welke acties in jouw team of organisatie allemaal nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken. 

Nu je doelen hebt geformuleerd en weet wanneer en met welke interventies deze behaald moeten worden, kun je aan de slag met je verbeterplan!

Aan de slag met stap 3

Stap 2 afgerond? Stap 3 staat voor je klaar!

Lees ook: