
Meer impact door een goed gesprek
Vind jij het soms ook lastig om het gesprek aan te gaan met een collega of leidinggevende? Hoe bereik je dat anderen naar je luisteren?
Op deze pagina vind je leertips en praktische hulpmiddelen over welke gesprektechnieken je kunnen helpen. Ontdek hoe je door middel van een goed gesprek meer invloed kunt uitoefenen.
Waar sta je nu?
Wanneer je in staat bent om jezelf op een heldere en respectvolle manier te verwoorden, zijn anderen meer geneigd zijn om naar je te luisteren en je ideeën serieus te nemen. Hierdoor word je vaker betrokken bij belangrijke beslissingen en processen binnen de organisatie. Op deze manier kun je meer invloed uitoefenen. Het is dus goed om na te gaan waar je nu staat: hoe ga jij gesprekken aan?
Deze vragen kunnen helpen:
- Hoe presenteer jij jezelf en welke indruk maak jij op de ander?
- Lukt het je goed te verwoorden hoe je ergens over denkt en waarom je er zo over denkt?
- Draag jij zorg voor een gelijkwaardig gesprek? Sta je open voor de mening en visie van de ander?
- Streef jij naar overeenstemming door bezwaren van anderen serieus te nemen?
- Houd jij rekening met de verwachtingen, taal en benaderingswijze van een ander?
- Toon jij lef door je nek uit te steken en je uit te spreken over jouw vakgebied?
3 leertips om je gesprekstechnieken te verbeteren
Welke gesprekstechnieken gebruik jij? Ben je op de hoogte van feedback-methoden en óf je wel feedback moet geven? Weet jij welke verschillende niveaus van communicatie er zijn en ga je hier bewust mee om? We helpen je op weg met 3 leertips, inclusief de bijbehorende hulpmiddelen.
1. Versterk je gesprekstechnieken
Met uitleg over gesprekstechnieken, hulpmiddelen en voorbeelden helpen we je om te bepalen wanneer je verschillende gesprekstechnieken kunt inzetten.
2. Versterk je feedback
Sta jij weleens stil bij waarom je feedback gaat geven? En weet je zeker dát je feedback wilt geven? Je kunt je ook richten op de sterke punten van je collega en daar iets over zeggen. Stel versterkende vragen. Bijvoorbeeld bij iets wat goed ging: ‘Wow, hoe heb je dat gedaan?’ En bij problemen: ‘Wat lukt nu al wel?’
Toch feedback geven? Bekijk onze pagina over feedback geven en ontvangen.
3. Krijg inzicht in communicatieniveaus
Wanneer communicatieniveaus door elkaar worden gehaald, vindt er gemakkelijk miscommunicatie plaats. Naast het inzetten van gesprekstechnieken is het daarom belangrijk om je bewust te zijn van de verschillende communicatieniveaus.